لیست اختراعات اكبر ملك زاده
در خودرو هاي سنگين ولوو FH12 براي ارسال سوخت از باك به ريل سوخت و تامين فشار لازم پشت انژكتورها از پمپ هابي نوع چرخ دندانه خارجي استفاده شده است. افت فشار اين پمپ ها سبب كاهش كشش خودرو، دود كردن موتور و افزايش مصرف سوخت مي شود. تحقيقات نشان ميدهد علت افت فشار اين نوع پمپ ها افزايش لقي مابين پوسته و چرخ دنده مي باشد كه سبب نشت جريان از محفظه فشار به كانال مكشي شده و لغزش در پمپ رخ مي دهد. با بررسي پمپ هاي دچار افت فشار شده مشخص شد سايش پوسته آلومينيمي در محل تكيه گاه چرخ دنده ها سبب افزايش لقي شده است(شكل 1-6 و 1-7). به دليل جنس آلومينيمي پوستهي پمپ، سايش در مدت زمان كوتاهي اتفاق ميافتد و چون امكان براده برداري و تعمير پمپ با دستگاههاي معمول وجود ندارد رانندگان متحمل هزينه زياد در تعويض اين پمپ ها مي شوند. با انجام تحقيقات و جستجو در منابع معتبر مشخص گرديد سايش اين پمپ ها امري اجتناب ناپذير مي باشد لذا در اين طرح با تغيير جنس پوسته از آلومينيم به چدن كه مقاومت سايشي خوبي دارد و امكان لايه برداري سطحي كيفيت بالا با دستگاههاي تراش معمولي را دارد و همچنين تغيير ارتفاع پمپ براي ايجاد تلرانس مناسب جهت ماشينكاري هنگام تعمير، پمپ ها عمر طولاني يافتند و امكان تعمير آنها نيز ميسر شد.
خلاصه طرح فرايند ساخت دستگاه بدين گونه است كه ابتدا باتوجه به محاسبات انجام شده درخصوص جرم اجسام جك مورد نياز راتهيه كرده وسپس براي اطمينان كار جك خريداري شده رانيز تقويت ميكنيم سپس جك تقويت شده را در داخل بدنه دستگاه كه توسط قالب هاي مخصوص طراحي شده با روابط مهندسي مكانيكي ودر كارگاه هاي ريخته گري تهيه شده اند قرار ميگيرد عمدتا كارايي جتاب قابليت حمل اجسام سنگين ميباشدبراي همين دستگاه را مجهز به سه عدد چرخ نموده ايم تا بتوان بعداز بلند كردن جسم مورد نظر آن را حمل كرد دوتااز چرخ ها در قسمت عقب دستگاه تعبيه شده وچرخ سومي به عنوان فرمان در جلوي دستگاه قرار گرفته است جنس لاستيك هاي مورد استفاده چدن ميباشدولاستيكشان نيز بصورت ريخته ميباشد وپهناي لاستيك ها نيز براي حمل بهتر اجسام سنگين عزيض انتخاب شده است وارتفاعشان نيز با توجه به نوع استفاده قابل تغيير ميباشد نحوه حمل اجسام : در حمل اجسام دستگاه جتاب اين دستگاه همچون جك سوسماري درزير دستگاه قرار ميگيرد وبا بالا وپايين بردن دسته آن با استفاده از خاصيت هيدروليكي آن جسم را بالا ميبرد وبا توجه به طراحي مهندسي آن توسط وقلابي كه در جلوي دستگاه قرار دارد ميتوان آن را كشيد وبه محل مورد نظر انتقال داد جتاب نام دستگاه مي باشد و در ابعاد حدود 20* 50 سانتي متر مي باشد و بدون نياز به برق يا سوخت ديگري مي باشد و وزن كلي آن حدود 10 كيلوگرم مي باشد و عمده استفاده آن در آتش نشاني، راهنمايي رانندگي، پليس ، گروه امداد رساني، حوادث غير متقربه، داخل مكانيكي ها، تراشكاري ها، آهن فروشي ها، اماكن صنعتي، معادن، داخل كارخانه ها و تمامي اماكني كه به نوعي براي جابجايي اشيا سنگين به دليل هزينه و كمبود وقت و مكان دچار مشكل مي شوند و جرثقيل با وسايل ديگر كمك رساني به دليل ترافيك - تصادف - بروز حادثه- وقوع آتش سوزي - زلزله و عوامل ديگري كه نمي توان از وسايل موجود استفاده كرد و از همه مهمتر سرعت عمل كار خيلي مهم است كه جتاب كار امداد رساني به هر نحوي را با سرعت بالايي انجام مي دهد.
امروزه افزايش استفاده از خودروهاي بنزيني از يك طرف و طرف ديگر كمبود سوخت اين نوع خودروها سبب شده است كه طراحان خودروها به دنبال استفاده از سوخت و سيستم هاي جايگزين باشند در اين راستا چند سالي كه خودروهاي هيبريدي و الكتريكي در دست طراحي و ساخت قرار گرفته اند. در كشور ما هنوز طراحي و ساخت اين نوع خودروها به صورت گسترده انجام نگرفته است. گروه تحقيقات آراز متشكل از افراد نخبه و پژوهشگر اقدام به طراحي و ساخت خودروي الكتريكي ندو نفره نموده است. از آنجايي كه كاركرد يك وسيله ي نقليه (حركت هاي ناشي از شتاب گرفتن ، ترمز كردن، دور زدن و راندن) عكس العمل متقابل نسبت به نيروهاي وارد شده مي باشد اكثر محاسبات در زمينه ي ديناميك خودرو مطالعه و بررسي چگونگي ايجاد اين نيروها است. در نتيجه يك مدل تحليلي ارايه مي شود و به صورت ساده اين مدل با معادلات جبري يا معادلات ديفرانسيل كه ارتباط دهنده ي نيروها و يا حركت هاي مورد نظر براي كنترل ورودي ها از خودرو يا چرخ مي باشد تعريف مي شود. توسط اين معادلات نقش هر كدام از خصوصيات ويژگي هاي وسيله ي نقليه در پديده ها ارزيابي مي شوند. و به منظور كاهش خطاها نتايج تحليل با نتايج بدست آمده در تست هاي استاندارد مقايسه و در نتيجه اصلاح سيستم صورت مي گيرد و قابل از اينكه خودرو بصورت يك سخت افزار در آيد كاركرد خودرو شبيه سازي و ارزيابي شده است. در اين پروژه نيز سعي شده است محاسبات و تحليل ها به كمك نرم افزارهاي متداول اين رشته صورت گيرد و نتايج با مقايسه ي استاندارد ها اصلاح شوند و طرح ايده آل انتخاب شود. بطوري كه ابتدا با فرض هاي ساده ي پارامترها ديناميك خودرو در بخش هاي زير مورد بررسي قرار گرفته است: 1. سواري (Ride): توانايي خودرو در فراهم كردن حركتي نرم در هنگام عبور از ناهمواري ها 2. فرمان پذيري ( Handling) : توانايي خودرو در شتاب گيري ، ترمز كردن و دور زدن 3. آيرو ديناميك Aerodynamic : ملاحضات طراحي بدنه در مقابل اثر باد 4. عملكرد (performance): كاركرد خودرو در شرايط تست هاي مسابقه از طرفي ديگر در اين پروژه بررسي مدارهاي الكتريكي مورد نياز جهت كنترل مولد الكتريكي روشنايي خودرو سنسورها و عملگرها انجام گرفته است و ملاحضاتي جهت ايمني سرنشينان در مقابل قسمت هاي الكترونيكي مدنظر بوده است. همزمان با اين بررسي ها در موارد استفاده از ماژول هاي غير استاندارد بررسي مواد و طراحي اجزا انجام مي پذيرد و نقشه هاي ساخت قطعات فراهم مي گردد و در نهايت روش نصب موارد مذكور بر روي سيستم با در نظر گرفتن امكان دسترسي به آنها جهت تعمير و تعويض ارايه مي شود. در ادامه شرح و توصيفي از بخش هاي مختلف اين طرح ارايه گرديده است. البته يادآور مي شود كه در اينجا از آوردن محاسبات بعلت طولاني بودن صرف نظر گرديده است.
موارد یافت شده: 6